Większość producentów zaleca przegląd kotła przynajmniej raz do roku. Wyczyszczony i wyregulowany zużyje mniej paliwa, a my będziemy mieć pewność, że w środku zimy nie przestanie grzać.

Dlaczego warto serwisować
Dopóki urządzenie grzewcze pracuje, czyli ogrzewa dom oraz przygotowuje ciepłą wodę do mycia i kąpieli, zwykle żaden użytkownik o nim nie pamięta. I tak być powinno, bo świadczy to o tym, że wybraliśmy odpowiedni produkt. Jednak nawet najlepszy i najnowocześniejszy kocioł czy podgrzewacz wymaga okresowych przeglądów. Według obliczeń specjalistów średni czas pracy palnika w kotle gazowym w ciągu roku wynosi 2 tys. godzin. Jeśli porównamy to z eksploatacją samochodu, to w tym czasie (przy średniej prędkości 50 km na godzinę) przejedziemy 100 tys. km. Już po przejechaniu 20-30 tys. km nie ma potrzeby wyjaśniać kierowcy konieczności wymiany oleju, filtrów paliwa czy powietrza. Ponadto żaden serwis producenta samochodu nie uzna gwarancji bez dokonywania okresowych przeglądów.

Argumentów przemawiających za serwisowaniem urządzeń grzewczych jest jednak znacznie więcej. Oto najważniejsze z nich.

  • Zgodnie z przepisami
  • Korzyści ekonomiczne
  • Dłuższa gwarancja
  • Bezpieczeństwo działania
  • Dłuższa żywotność
  • Komfort eksploatacji
  • Ochrona środowiska

Przegląd czy konserwacja
Celem corocznej kontroli kotłów i podgrzewaczy gazowych jest ocena, czy dane urządzenie nadaje się do dalszej eksploatacji bez powodowania zagrożenia dla zdrowia i życia użytkowników. Praca serwisanta podczas przeglądu technicznego polega więc na oględzinach urządzenia i kontroli jego stanu. Sprawdza on przede wszystkim: sprawność funkcjonowania zamontowanych zabezpieczeń oraz działanie wszystkich podzespołów i czujników, szczelność układu gazowego i wodnego, a także czystość palnika i wymiennika ciepła (nagrzewnicy), który odbiera ciepło od spalin i przekazuje do wody grzewczej.

Większość producentów uważa jednak, że po roku ciągłej pracy urządzenia sam przegląd polegający na kontroli to za mało i konieczna jest jego kompleksowa konserwacja, czyli czyszczenie (wymiennika ciepła, palnika) oraz wymiana zużytych elementów (filtrów, elektrody zapłonowej).